Aké je dobré logo?

Dobré a kvalitné logo nás odlišuje, je praktické, má grafické prvky, je jednoduché a sprostredkuje naše posolstvo.


Existuje 5 zásad, ktorými si overíme, že naše logo je dobré.

Efektívne logo musí byť (nemusí to byť v tomto poradí):

  • Jednoduché (Simple)

  • Zapamätateľné (Memorable)

  • Nadčasové (Timeless)

  • Univerzálne (Versatile)

  • Vhodné/prisluchajúce nášmu oboru (Appropriate)


1. Jednoduchosť



Jednoduchý dizajn loga robí logo ľahko rozpoznateľným, umožňuje logu byť univerzálne a zapamätateľné. Dobré logá obsahujú niečo jedinečné, niečo, čo sa nedá prekonať. Čo sa týka jednoduchosti loga, radi by sme spomenuli princíp Kellyho Johnsona - K.I.S.S. Principle (skratka pre princíp dizajnu vyjadrená Kellym Johnsom) a znamená Keep It Simple, Stupid.
Tejto myšlienke by grafickí dizajnéri mali venovať zvláštnu pozornosť.

Jednoduché logá sú ľahko rozpoznateľné, neuveriteľne zapamätateľné a majú najväčšiu vypovedaciu hodnotu. Ako príklad môžeme uviesť, že najväčší a najefektívnejší výrobca športovej obuvi používa ako logo veľmi jednoduchú grafickú „fajku“ (Nike Swoosh).

2. Zapamätateľnosť



Hneď za jednoduchosťou nasleduje zapamätateľnosť loga.
Efektívny dizajn loga by mal byť ľahko zapamätateľný. To dosiahneme tým, že logo je síce jednoduché, ale má takisto veľkú vypovedaciu hodnotu.

Zlé príklady neefektívnych a zbytočne komplikovaných lóg, nájdete v tomto linku:
Zlé dizajny loga.

Prekvapujúcim faktom je, že podstatou loga nemusí byť vždy len veľká vypovedacia hodnota. Logo nemusí vypovedať o tom, čo presne robíme a čomu sa venujeme. Neznamená to však ale, že vypovedacia schopnosť loga nie je dôležitá. To len dokazuje, že vzťah medzi symbolom a tým, čo symbolizujeme, je veľmi ťažko dosiahnuteľné a za učitých podmienok dosť problematické. Nakoniec - tou najpodstatnejšou vecou v dizajne loga je, že nás odlišuje, je jasné a dobre zapamätateľné.

3. Nadčasovosť



Efektívne logo by takisto malo odolávať času. Bude naše logo efektívnym aj o 10, 20, 50 rokov?

Nevšímajme si trendy moderného dizajnu. Ako trendy prichádzajú, tak aj odchádzajú.
Pri kúpe nohavíc alebo šiat podliehame trendom, ale nerobme to aj pri dizajne vášho loga. Pri dizajne loga je kľúčom k dlhodobej efektivite jeho dlhovekosť.

Asi najlepším príkladom nadčasového loga je logo spoločnosti CocaCola.
Keď porovnáme na obrázku nižšie logo PepsiColy a logo CocaColy (graf znázorňuje vývoj loga Pepsi Coly od roku 1898 a Coca Coly od roku 1885 ) môžeme bez váhania určiť, čo to znamená mať nadčasové logo. Všimli ste si, žeby sa logo CocaColy od roku 1885 menilo? Toto je nadčasový dizajn.





4. Univerzálnosť



Účinné logo by malo byť použiteľné v rôznych médiách, aplikáciách a slúžiť na mnohostranné použitie v našich propagačných materiáloch. Preto je užitočné logo navrhnúť a pripraviť v krivkách. Tým docielime, že naše logo budeme môcť použiť na rôznych formátoch a v rôznych veľkostiach. S logom by sa malo dať pracovať ako horizontálne, tak aj vertikálne.

Pri tvorbe loga si položme pár základných otázok:


  • Koľko farieb má naše logo?

  • Zmestí sa na veľkosť poštovej známky?

  • Vyzerá takisto dobre na billboarde?

  • Dá sa použiť aj opačne (na bielom, respektíve čiernom podklade)?


Jednou z možností vytvorenia univerzálneho loga je pripraviť ho buď v bielej alebo čiernej farbe. Toto nám umožňuje zamerať sa na tvar a nie na množstvo použitých farieb. Použitie farieb je veľmi subjektívne, emocionálne a môže odvádzať pozornosť od celkového dizajnu. „Nefarebné“ logo je takisto dobré z dlhodobého horizontu – viac použitých farieb nám zvyšuje náklady pri tlači loga.

Keď už farby používame a máme farebné logo, tak by bolo potrebné naučiť sa a vedieť rozdiely medzi jednotlivými systémami farieb - RGB, CMYK a Panthone. Pri navrhovaní loga sa odporúča použiť farbu Panthone.

5. Vhodnosť a príslušnosť



Pozícia a príslušnosť loga by mala byť v súlade s tým, pre koho a akú skupinu je logo určené. Keď vytvárame logo pre obchod s hračkami, je vhodné použiť „detský“ font a viac farieb. Takéto logo by sa však určite nehodilo právnickej firme.

Dôležité v tomto bode je uviesť, že logo nemusí vyjadrovať, čo ponúkame a predávame. Obchody s autami nemusia mať v logu auto a obchod s počítačmi počítač. Ako The Harley Davidson nemá v logu motorku, tak ani Nokia nemá v logu telefón.

Dôkazom môže byť tento link zobrazujúci top 50 značiek sveta, kde je ukázané, že 94% značiek nevyjadruje priamo to, čo spoločnosť ponúka.


Zdroj:

http://justcreative.com/2009/07/27/what-makes-a-good-logo/
http://en.wikipedia.org/wiki/KISS_principle
http://logodesignerblog.com/logo-design-tips-you-can-learn-from-the-worlds-biggest-brands/
http://logodesignerblog.com/bad-ugly-worst-logo-designs/

Pozrite si aj našu anglickú infografiku: