6 príbehov vzniku loga svetoznámych spoločností

Logo je grafická značka alebo emblém používaný komerčnými spoločnosťami, inými organizáciami alebo jednotlivcami s cieľom odlíšiť produkt alebo službu od konkurencie. Môže obsahovať názov spoločnosti, alebo môže mať čisto grafickú podobu bez písmen.

Definícia loga podľa http://sk.wikipedia.org/wiki/Logo

Ako vznikali logá spoločností, pre ktorých to už nie je len logo, ale aj značka?
Prinášame pár príbehov najúspešnejších spoločností a vzniku ich loga.


McDonald's

Prvé logo pochádza už z roku 1952 a bolo navrhnuté spoluzakladateľom Dickom McDonaldom. Zlaté oblúky však logo neobsahovalo ešte dobrých 10 rokov.

O čosi neskôr bol Dick poverený vytvoriť design pre novú Drive-in reštauráciu vo Phoenixe, Arizona. Architekt Stanley Metson predstavil bratom McDonaldovcom ideu obdĺžnikovej stavby s červenou strechou obloženú červenými a bielymi lesklými dlaždicami. Dick mal však stále pocit, že tomu niečo chýba. Podľa jeho názoru sa z McDonald's mala stať “revolúcia” a v tomto prípade bol tento dizajn nudný. Do návrhu urobil zmenu a pridal do štruktúry dva zlaté oblúky. Metson súhlasil so všetkými zmenami, ale dva zlaté oblúky sa mu nepozdávali. Vzhľadom na to odišiel Dick k inému dizajnérovi, Georgovi Dexterovi, a ten mu do konštrukcie a loga zakomponoval aj dva oblúky. Nové logo a dizajn McDonald's bolo na svete.

Do roku 1962 obsahovalo logo aj malého usmievajúceho sa kuchára.

Znovuvynovený dizajn však na seba nenechal dlho čakať. Projekt Jima Schindlera zaviedol výrazné červené strechy a zlaté oblúky vytvárajúce písmeno M. V roku 1968 boli strešné oblúky odstránené v prospech názvu McDonald's. V súčasnej dobe je práve tento nápis a veľké “M” poznávacím znamením McDonald's po celom svete.



Pôvodný vzhľad reštaurácií McDonald's




K logu pribudla aj postavička kuchára


Ferrari

Kôň značky Ferrari bol prvýkrát použitý Enzom Ferrari, zakladateľom Scuderia Ferrari motor racing team a neskôr zakladateľ spoločnosti Ferrari v roku 1923.

História sa viaže ku grófovi Francescovi Barracovi, ktorý bol stíhacím pilotom počas prvej svetovej vojny, počas ktorej aj zahynul. Francesco Barraca mal na svojom lietadle namaľovaného koňa – červeného na bielom podklade. Neskôr po jeho smrti navrhla jeho matka Enzovi Ferrari, aby značka Ferrari používalo tohto koňa. A tým by ako symbol padlých vojakov mal priniesť značke šťastie.

Ako sme spomínali pôvodný kôň na lietadle bol červený na bielom obláčiku, ale Ferrari sa rozhodlo mať čierneho koňa na žltom pozadí. Toto malo symbolizovať práve poctu Barracovi – žltá bola farbou jeho rodného mesta – Modeny. Do loga bola pridaná aj zelená, biela a červená farba (talianske národné farby) a písmená S F (Scuderia Ferrari).

Kôň Ferrari bol však predsalen trochu odlišný od koňa Baraccu na lietadle. Jedným z odlišných znakov bolo, že chvost koňa Ferrari smeruje nahor, pričom Baraccov smeroval nadol (obrázky)



Francesco Barraca a jeho lietadlo



Súčasné logo spoločnosti Ferrari


Apple

Prvé logo spoločnosti Apple bolo navrhnuté Stevom Jobsom. Toto logo bolo kompletne odlišné od toho, ktoré poznáme v dnešnej dobe. Znázorňovalo Sir Isaac Newtona sediaceho pod stromom, z ktorého mu na hlavu padá jablko ako symbol jeho objavu gravitácie (obrázok nižšie).

V roku 1976 bolo toto logo nahradené “dúhovým” nakusnutým jablkom. Toto logo navrhol grafik Rob Janoff a zostalo rovnaké až do roku 1999, kedy sa začalo používať monochromatické logo.

Hovorí sa, že nakusnutie odkazuje na Alana Turinga, priekopníka Enigma kódu a otca počítačov, ktorý v roku 1954 spáchal samovraždu tak, že si odkusol z jablka napusteného kyanidom. Janoff tento mýtus však popiera a tvrdí, že jablko symbolizje len vedomosti a poznatky.



Pôvodné logo spoločnosti Apple




Logo spoločnosti Apple v rokoch 1976 - 1998



Monochromatické logo používa spoločnosť Apple od roku 1998 až po súčasnosť.


Nike a ich 'Swoosh'

The Nike Swoosh je jedným z najznámejších a najrozpoznatelnejších lôg po celom svete.
Toto logo bolo navrhnuté neznámou grafičkou Carolyn Davidson.
Za toto logo zinkasovala 35 dolárov.

Davidson, študentka grafického dizajnu na Portlandskej štátnej univerzite, bola oslovená v roku 1971 bežcom Philom Knightom a jeho trénerom Billom Bowermanom. Títo potrebovali logo pre novú kolekciu bežeckých topánok značky Blue Ribbon Sports. Táto kolekcia bola pomenovaná Nike po gréckej bohyni víťazstva. Davidsonová súhlasila a dvojica jej platila 2 doláre na hodinu a preplatila jej jeden šek v hodnote 35 dolárov.

Neskôr, ako spoločnosť rástla, bola Carolyn Davidson odmenená prostredníctvom akciových opcií.



Playboy

Logo Playboy zajačika bolo navrhnuté prvým kreatívnym riaditeľom časopisu Playboy, ktorého prijal Hugh Hefner v roku 1954.

Zajac je použitý ako maskot, pretože je symbolom sexu a plodnosti. Logo je nemenej známe ako časopis a predáva plagáty, tričká a spodné prádlo.



Adidas

Spoločnosť Adidas bola založena Adolfom (Adi) Dasslerom.
Produkcia spoločnosti začínala v roku 1920 s pomocou Dasslerovho brata Rudolfa (ten sa neskôr oddelil a založil vlastnú značku Puma).

Pre všetky logá spoločnosti Adidas, produkty, najmä topánky sú typické tri pararelné pruhy. Hovorí sa, že tri prvky v logu reprezentujú troch synov Adolfa Dasslera. Pôvodné logo (trojlístok) z roku 1972 symbolizuje olympijského ducha prepojeného s tromi doskami, rovnako ako dedičstvo a história značky. V roku 1996 toto logo nahradilo nové. Reprezentuje výkonnosť a budúcnosť identity značky.



Pôvodné logo spoločnosti Adidas



Súčasné logo spoločnosti Adidas


Zdroje:


http://ind.pn/neAPg
bit.ly/QCChht
http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Inc.#Logos
http://www.goodlogo.com
bit.ly/qhvyzU
bit.ly/Q9bVYb
ind.pn/OAKljQ